Geschiedenis


Het begin van SHV
Op 1 april 1896 richtte een achttal groothandelaren in kolen, sommige actief vanaf de 18e eeuw, de Steenkolen Handels Vereeniging (SHV) op in Utrecht, Nederland.

SHV wordt hoofdspeler in de Nederlandse kolenmarkt
In 1904 verwierf SHV exclusiviteit voor het distribueren van Duitse kolen uit Westfalen.. SHV bracht veranderingen in de kolenindustrie door het invoeren van de eerste mechanische kolentransporteur en een elevator-transporteur met een – voor 1907 revolutionaire – capaciteit van 300 ton kolen per uur. SHV nam en hield voor vele jaren een voorname positie in de groei en modernisatie van de Rotterdamse haven. SHV was ook het eerste bedrijf dat gebruik te maakte van onshore bruggen voor het laden en lossen van kolen. In 1913 verhuisde het hoofdkantoor naar de huidige locatie in Utrecht. SHV had ook kantoren in Amsterdam en Rotterdam.

SHV start het ‘risicokapitaal’ bedrijf Unitas
In 1917 kwam NEMOS N.V. (Nederlandsche Maatschappij tot Ontginning van de Steenkolenvelden) tot stand om de Duitse antracietmijn Sophia Jacoba te ontwikkelen. Het merendeel van de aandelen behoorde toe aan het ‘Administratiekantoor Unitas’, een beleggingsmaatschappij opgericht door SHV enkele jaren tevoren en toen al actief in de verstrekking van zogenaamd ‘risicokapitaal’. Unitas speelde ook een rol in het oprichten van Hoogovens, Akzo en KLM. In 1924 is SHV zelf met het exporteren van kolen begonnen en binnen de kortste tijd vormden de buitenlandse verkopen een belangrijk onderdeel van de onderneming.